Novi, 45. broj časopisa „Nova misao”

Književnica Zdenka Valent Belić, inače aktuelna dobitnica priznanja Medalja kulture za interkulturalnost i multikulturalnost koje dodeljuje Kulturni centar Vojvodine Miloš Crnjanski, institucija koja je izdavač i časopisa Nova misao, razgovarala je u najnovijem broju sa Etelom Farkaš, slovačkom filozofkinjom i spisateljicom. Farkaš ističe u razgovoru da joj je pisanje važno jer je ono prilika za dublju refleksiju spoljašnjih događaja, ali i autorefleksiju, za razgovor sa samom sobom u kom tražim odgovore na brojna aktuelna pitanja koja imaju veze sa životom savremenog čoveka, ali i za vanvremenska pitanja o ljudskoj egzistenciji.

Kao i svaki broj časopisa, tako i ovaj, 45. po redu, otvara uvodni tekst glavnog urednika Mirka Sebića. Ovoga puta, to je Traktat o nepisanju. Kada su Sebićevi uvodnici u pitanju, čitaoci već znaju, reč je o esejističkim beleškama koje upravo predstavljaju prenesene utiske, baš kao što sam Sebić citira Pesou da nijedan utisak ne možemo preneti ukoliko ga ne učinimo književnim. A uvodnici u Novu misao su već godinama upravo to, biseri utisaka koje pisac uspeva da prenese čitaocima jer, čini ih književnim.

Stalna saradnica časopisa, novinarka Nataša Gvozdenović, pisala je Dnevnik sa 66. Sterijinog pozorja Život je ono što biva, a intervjuisala je i glumicu Minju Peković, koja je nagrađena na ovom pozorišnom festivalu za ulogu Milje u predstavi Kus Petlić Aleksandra Popovića. Razgovor je, po rečima Nataše Gvozdenović, vrsta otvorenog portreta, koji predstavlja ovu izvanrednu glumicu Narodnog pozorišta u Subotici, a koja je za istu ulogu dobila i nagradu „Zoran Radmilović”.

U tekstu Cross-over dva Amadeusa, muzikolog Adrian Kranjčević daje analizu koncerta održanog u okviru 5. NEO Fest-a, neklasičnog festivala klasične muzike, u kojem je posebnu pažnju posvetio autorskom projektu Ramba Amadeusa, koji je premijerno izveden na tom koncertu. Radi se o postmodernoj operi-pasiji: Pasija po Stelli, o klimatskim promenama i sunovratu čovečanstva u doba konzumerizma i liberalnog post-kapitalizma posmatrano iz ugla jedne morske zvezde u dubini zaliva Boke Kotorske na Jadranskom moru.

U broju je predstavljen i rad umetnika Andreja Tišme kroz razgovor koji je sa njim vodio Milan Đorđević. Intervju Želim da nikog ne ostavim ravnodušnim opsežno predstavlja višedecenijsko video stvaralaštvo ovog novosadskog umetnika, koji je jedan od pionira prakse i teorije internet i digitalne umetnosti u Srbiji.

Homo ludens i ringišpil tekst je Gorana Jureše o fragmentarnosti u radu Brusa Naumana, a od prevedenih tekstova, u novom broju Nove misli je tekst Hegelova budućnost francuske filozofkinje Katrin Malabu. Takođe, u ovom broju je još jedan tekst posvećen njoj, a to je tekst Mirka Sebića o njenoj knjizi Izbrisano uživanje.

Pored tekstova o novim knjigama Milana Micića, Davida Albaharija i Žarka Radakovića, tu je i osvrt na 16. Filmski festival Slobodna zona iz pera Dejana Petrovića, kao i intervju sa Mikom Harvijem, osnivačem kultnih bendova The Birthday Party i Nick Cave and the Bad Seeds, koji je uradila Radmila Đurica.

Ovaj broj časopisa završava se putopisnim esejom Darka Veselinovića o dva albanska grada-muzeja, Berat i Đirokastra, iz kojeg možemo saznati da balkanski gradovi imaju svoje tajne. Čitaoci mogu saznati da su upravo u Đirokasti rođena dvojica najpoznatijih Albanaca 20. veka – diktator Enver Hodža i proslavljeni pisac Ismail Kadare, koji je u svojim alegorijskim romanima za temu imao upravo stranputice totalitarizma.

IZ MEDIJA:

Danas